Κυριακή 22 Οκτωβρίου 2023

Οι Σημαντικές αλλαγές στην Διοίκηση και Λειτουργία των Ο.Τ.Α.

Οι Ο.Τ.Α. δύνανται να αξιοποιήσουν το πρώτο εξάμηνο της νέας αυτοδιοικητικής θητείας, προκειμένου να υλοποιήσουν όλες τις  ρυθμίσεις που φέρνει το νέο νομοσχέδιο, μεταξύ των οποίων είναι :
α) αλλαγές του τρόπου σύγκλησης και ανάδειξης Προέδρου του Δημοτικού Συμβουλίου, την ψηφοφορία και τον ορισμό απαρτίας, το δικαίωμα ανεξαρτητοποίησης ή διαγραφή Δημοτικού Συμβούλου.
β) ο ορισμός Αντιδημάρχων και η ανάκλησή των καθηκόντων τους, η αντικατάσταση της Οικονομικής Επιτροπής και  Επιτροπή Ποιότητας Ζωής.
γ) η ενσωμάτωση των νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου στον πυρήνα λειτουργίας του δήμου,
δ) η σύνταξη του νέου οργανισμού εσωτερικής υπηρεσίας,
ε) μεταφέρεται αποκλειστικά στους δήμους η αρμοδιότητα αποκομιδής σκουπιδιών, στο οδικό δίκτυο, κατά το τμήμα που διέρχεται εντός των ορίων τους.


Πιο συγκεκριμένα στο νέο νομοσχέδιο του Υπουργείου Εσωτερικών για τον τρόπο διοίκησης των Ο.Τ.Α., περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, οι εξής ρυθμίσεις:

Άρθρο 3

Επαναφέρει τον ορισμό των αντιδημάρχων αποκλειστικά από την παράταξη του δημάρχου και προβλέπει τη δυνατότητα ανάκλησης του ορισμού των αντιδημάρχων από τον δήμαρχο οποτεδήποτε.

Άρθρο 4

Τροποποιείται η διαδικασία ανάδειξης του προεδρείου του δημοτικού συμβουλίου. Για κάθε θέση του προεδρείου, πλέον υποδεικνύεται ένας υποψήφιος από τον επικεφαλής κάθε παράταξης, στον οποίο δίδεται η εξουσία να αποφασίσει, λαμβάνοντας υπόψη τη σύνθεση της παράταξής του. Η ψηφοφορία καθίσταται φανερή.

Άρθρο 5

Προβλέπεται ότι δεν είναι δυνατή η διαγραφή του επικεφαλής μιας δημοτικής παράταξης από τα μέλη της, με το σκεπτικό ότι, ως αρχηγός του συνδυασμού που πλειοψήφησε, διαθέτει την άμεση λαϊκή νομιμοποίηση για την εφαρμογή του προγράμματος που εξήγγειλε, το οποίο και «εγκρίθηκε» από την τοπική κοινωνία διά της ψήφου.

Προβλέπεται ότι δημοτικός σύμβουλος που ανεξαρτητοποιήθηκε ή διαγράφηκε χάνει και τη θέση που κατείχε, λόγω της ιδιότητας του συμβούλου δημοτικής παράταξης, σε πάσης φύσης συλλογικά όργανα, επιτροπές και συμβούλια και δεν μπορεί να παραμείνει ή να οριστεί αντιδήμαρχος ως λογικό απότοκο της εφαρμογής πλειοψηφικού συστήματος.

Άρθρο 6

Περιορίζεται η υποχρεωτική δια ζώσης διεξαγωγή της συνεδρίασης του δημοτικού συμβουλίου σε μία φορά τον μήνα, καθώς η εμπειρία της πανδημίας του κορωνοϊού COVID - 19 την προηγούμενη αυτοδιοικητική περίοδο κατέδειξε ότι τα σύγχρονα μέσα τηλεδιάσκεψης διευκολύνουν τη διεξαγωγή συνεδριάσεων εξ αποστάσεως.

Απαλείφεται η υποχρέωση ενημέρωσης των μελών του δημοτικού συμβουλίου με φυσικό τρόπο, καθώς η ηλεκτρονική ενημέρωση πλέον έχει καταστεί συνήθης πρακτική που διευκολύνει την άμεση ενημέρωση όλων των μελών και ορίζει υποχρεωτική ελάχιστη προθεσμία δύο ημερών για την ενημέρωσή τους για τα θέματα των συνεδριάσεών του, προκειμένου να έχουν ικανό χρόνο ενημέρωσης και προετοιμασίας.

Ορίζεται η απόλυτη πλειοψηφία του συνόλου των μελών του δημοτικού συμβουλίου ως προϋπόθεση για την έγκριση της συζήτησης κατεπειγόντων ή εκτός ημερησίας διάταξης θεμάτων.

Διευκρινίζεται ότι το δικαίωμα ψήφου προέδρων δημοτικών κοινοτήτων στα δημοτικά συμβούλια ασκείται επί θεμάτων που αφορούν αποκλειστικά τις δημοτικές κοινότητες που εκπροσωπούν

Άρθρο 7

Εισάγεται ειδική μη - αποφασιστικού χαρακτήρα διμηνιαία συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου για τον έλεγχο των πεπραγμένων της δημοτικής αρχής. Σε αυτή τη συνεδρίαση γίνεται συζήτηση για έως δέκα (10) θέματα που θέτουν οι σύμβουλοι εγκαίρως και απαντάει ο εκπρόσωπος της δημοτικής αρχής.

Οικονομική Επιτροπή & η Επιτροπή Ποιότητας Ζωής

Καταργούνται – η Οικονομική Επιτροπή και η Επιτροπή Ποιότητας Ζωής, ενώ στη θέση τους θα λειτουργεί εφεξής η Δημοτική Επιτροπή.

Επίσης, καθιερώνονται δείκτες ποιότητας και παρακολούθησης των επιδόσεων των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης με ανοιχτά διαθέσιμα δεδομένα σε όλους τους πολίτες και επιβράβευση των αποδοτικότερων.

Στόχος είναι η δημόσια απεικόνιση κρίσιμων δεδομένων των δήμων και των περιφερειών, βασισμένων σε διεθνή πρότυπα.

Με τον τρόπο αυτό, ο πολίτης θα μπορεί να βλέπει, σε ένα κεντρικό σημείο, κρίσιμα δεδομένα για τη λειτουργία των Ο.Τ.Α. και να συγκρίνει τις επιδόσεις τους.


Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου των δήμων

Καταργούνται τα Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου, τα οποία ενσωματώνονται στον πυρήνα λειτουργίας των δήμων.

Το πάσης φύσεως προσωπικό, συμπεριλαμβανομένου του προσωπικού ορισμένου χρόνου, μεταφέρεται πλέον στον δήμο.

Με την ίδια λογική θα λειτουργούν και οι Σχολικές Επιτροπές,

για τη διαχείριση εξόδων θέρμανσης και βελτίωσης των σχολικών κτιρίων  θα διαχειρίζονται κεντρικά από τον δήμο και όχι η Σχολική Επιτροπή και τα χρήματα θα προβλέπονται εφεξής στον Ενιαίο Δημοτικό Προϋπολογισμό.


Η αρμοδιότητα αποκομιδής σκουπιδιών του οδικού δικτύου, περνά αποκλειστικά στους δήμους.

Με αυξημένες τις αρμοδιότητες θα βρει η νέα χρονιά τους δήμους και στον Τομέα της Καθαριότητας, αφού σύμφωνα με το νέο νομοσχέδιο, περνά αποκλειστικά η αρμοδιότητα αποκομιδής σκουπιδιών, στο οδικό δίκτυο των παράπλευρων οδών και νησίδων, των υπόγειων διαβάσεων και πρανών τους, κατά το τμήμα που διέρχεται εντός των ορίων τους.

Άρθρο 41

Στην υποχρέωση της καθαριότητας των οδών προβλέπονται ακόμη και εκείνοι, που  η κατασκευή και συντήρησή τους ανήκει στις Περιφέρειες. Η σχετική διάταξη έχει περιληφθεί στο νομοσχέδιο προκειμένου να αποφευχθεί η σύγχυση αρμοδιοτήτων όσον αφορά την καθαριότητα αυτών των οδών.

Για τη μεταφορά της αρμοδιότητας προβλέπεται να μεταφερθούν και οι αναγκαίοι πόροι από τις περιφέρειες στους δήμους, ενώ παράλληλα θα μεταβιβαστούν στους δήμους όλα τα οχήματα των περιφερειών, τα οποία χρησιμοποιούνται για την καθαριότητα του οδικού δικτύου.

Συμβάσεις που έχουν συναφθεί για την καθαριότητα του οδικού δικτύου από τις Περιφέρειες εκτελούνται από την ίδια αναθέτουσα αρχή έως τη λήξη τους. Αυτές οι ρυθμίσεις εφαρμόζονται και για το οδικό δίκτυο των χερσαίων συνοριακών σταθμών.


Δημοφιλή Άρθρα